Další názvy: zvýšená aktivita
Hyperaktivita je nadměrná, nevhodně vysoká psychická a fyzická aktivita jedince.
Hyperaktivita je problém, který se týká a diagnostikuje hlavně u dětí. Dnes používaný název je AHDH syndrom = attention deficit hyperactivity disorder (porucha pozornosti s hyperaktivitou). U dítěte se tento syndrom projevuje třemi základními znaky: vývojově nepřiměřenou (ne)pozorností, hyperaktivitou a impulzivitou. Důležitou informací pro stanovení správné diagnózy je přesné určení, kdy se začaly problémy vyskytovat (do začátku školní docházky) a jak dlouhou dobu vše trvá.
Hyperaktivita vs. nadměrný temperament
Dítě, které má syndrom hyperaktivity se neumí soustředit delší dobu na jednu činnost, má problémy u ní vydržet. To platí jak u školních úloh, tak ale například i u hry! Bývá pro něj typické, že se věnuje souběžně několika činnostem najednou a přebíhá mezi nimi. Není schopné vnímat detaily, věci vnímá jen povrchně, vybere si to nejdůležitější a drobné detaily už pro něj nejsou podstatnými, nevěnuje jim vůbec pozornost. Když s takovým dítětem hovoříte, můžete mít pocit, jako by bylo „duchem nepřítomné“. Není schopné si naplánovat úkoly nebo hru, udržet pořádek. Často pracuje ledabyle a s chybami.
Hyperaktivita se může u některých dětí objevit spolu s nadměrnou impulzivitou. Takové dítě když sledujete, máte pocit, že je neustále v pohybu. Různě poskakuje, vrtí se, nenechá v klidu ruce, neustále má tendenci povídat, nevhodně vyhrkávat do hovoru. Bývá silněji emotivní a je pro něj problém přechod mezi různými činnostmi. Tato porucha postihuje častěji chlapce než dívky.
Co s tím lze dělat?
Diagnostiku stanoví lékař případně psycholog na základě pozorování, v těžších případech se vyšetřuje EEG dítěte (elektroencefalografie, která snímá přes pokožku hlavy mozkovou činnost).
Léčba je složena z několika částí a spočívá v kombinaci terapie léky, které mají tlumivý účinek, pohybové rehabilitace, logopedie a psychologických terapií.
Nejdůležitější roli má ale rodina a škola. Ve škole je vhodný odborný, kvalifikovaný a trpělivý přístup k takto handicapovanému dítěti. Stran rodiny je důležitá laskavost a trpělivost, i když se to někdy zdá jako nemožný a nadlidský úkol. Je vhodné se snažit dítěti zvyšovat sebevědomí – ocenit, když se dítěti něco povede, chválit jeho snahu se změnit a podobně. Podobně pokud se dítěti něco nepodaří, je třeba mu dát najevo svou podporu. Tyto děti bývají velmi citlivé, zatvrzelým přístupem u nich nic nezískáme, naopak je odradíme. Jejich nadměrná aktivita potřebuje mít kde vybít, proto se snažíme upravit denní režim dítěte tak, aby byl dostatek prostoru pro fyzickou aktivitu – hru, procházky.
Diskuze o hyperaktivitě
Diskuse o koronaviru v ČR
Téma | Poslední příspěvek | Reakcí | |
---|---|---|---|
Prodělaný covid a menstruace | 22.5.22 17:30 | TinaAn | 20 |
Jsem pozitivní a máme se stěhovat | 18.5.22 07:07 | Anonymní | 35 |
Úzkost a deprese po Covidu | 17.5.22 07:31 | wiwiOL | 31 |
Vypadávání vlasů po covidu | 13.5.22 18:03 | aiwwa | 21 |
Zkušenosti s Covid testem | 3.5.22 07:40 | Uslava | 6 |
Očkování covid 2 dávky | 1.5.22 18:36 | ugluk | 24 |
Napište prosím svoji zkušenost s: hyperaktivita
Váš příspěvek