Příbytek tělesné hmotnosti

Další názvy: přibývání na váze, tloustnutí

Příbytkem tělesné hmotnosti rozumíme takovou situaci, kdy váha v určitém krátkém časovém období rychle narůstá, ať už ze známých příčin, nebo z příčin neznámých. Mezi ty známé, o kterých člověk ví a uvědomuje si je, můžeme zařadit například zvýšení denního kalorického příjmu, ztrátu fyzické aktivity z důvodu tělesného handicapu, či zotavování se po dlouhé nemoci (rekonvalescence). Pod neznámé příčiny lze zařadit takové faktory, které člověk nemusí brát vážně, případně si neuvědomuje, že zrovna taková věc by mohla mít vliv na váhu. Patří sem například užívání hormonální antikoncepce (ačkoliv se tomu gynekologové brání, že po moderních preparátech váha nahoru nejde, každý organismus je individualita a každý se s hormonální zátěží vyrovnává po svém) a jiných léků – například kortikoidů, dále hypotyreóza (snížená funkce štítné žlázy, kdy je tělo v hormonální nerovnováze a metabolismus pracuje tak, aby energie byla ukládána „do zásoby“), Cushingova choroba (opět hormonální choroba, která zasahuje do činnosti metabolismu), omezení nebo úplné skončení s kouřením (důvodem je častá kompenzace ztráty nikotinu jídlem).

Jak se bránit přírůstku hmotnosti?

V první řadě je třeba objektivně zhodnotit, co za přírůstkem váhy stojí a o jak velký přírůstek se jedná (nárůst hmotnosti o deset a více procent během krátkého časového úseku je již významný). Zda jsme v poslední době nějakým způsobem nenarušili svůj stálý životní rytmus například změnou práce z aktivní na sedavé zaměstnání, pokud nemáme psychické starosti nebo stres, které se odrážejí ve skladbě potravy, zda jsme neskončili s výkonnostním nebo alespoň do té doby dlouhodobě pravidelným pohybem. Pokud na všechny tyto otázky (poctivě!) odpovíte ne, je třeba hledat změnu v hospodaření metabolismu jinde a to nejlépe s lékařskou pomocí. Protože metabolické choroby, které způsobují nebývalý přírůstek váhy, vyžadují pečlivé sledování a hlavně léčbu.

Pokud už Vás trápí nabrané kilogramy, je několik cest, jak zhodnotit situaci a začít s ní bojovat. Hodnocení nadváhy a obezity je nejčastěji podle tělesného body mass indexu (BMI), který vypočteme, když váhu v kilogramech vydělíme druhou mocninou výšky v metrech. Hodnoty do 25 jsou hodnoceny jako normální, hodnoty 25-29 jako nadváha, 30-32 jako obezita 1. stupně,** 32 a výše** jako obezita 2. stupně, též morbidní obezita. Je to zde uváděno z toho důvodu, protože pro každé rozemzí BMI platí jiná pravidla pro to, co s danou nadváhou či obezitou dělat. Nadváhu lze zvládou změnou životního stylu, s obezitou je větší problém a zde připadá v úvahu i chirurgický zákrok (bypass žaludku nebo jeho podvázání).

BMI neplatí pro všechny!

Existuje výjimka v tom, kdy BMI není spolehlivý ukazatel nadváhy a to je v případě, že člověk je sportovec a krom tělesného tuku má na sobě ještě svalovou hmotu. V tomto případě je dobré si pro hodnocení množství tělesného tuku nechat změřit tloušťku kožní řasy. Dalším indikátorem nadváhy by v takovém případě mohl být index WHR (Waist to Hip Ratio). Jedná se o poměr pasu a boků. U žen by se toto číslo mělo pohybovat v rozmezí 0,7 – 0,8 a u mužů pak v rozmezí 0,8 – 0,9.

Jak se bránit přírůstkům váhy?

Přibývání na váze znamená jediné – někde v tělesném metabolismu je chyba a tělo zpracovává živiny tak, že je ukládá do zásob, místo, aby je spalovalo.

Příčiny jsou uvedené výše, každopádně se jedná o stav, se kterým je potřeba co nejdříve začít něco dělat, protože vzniklá nadváha nebo obezita ohrožuje člověka na mnoha úrovních a navíc, pokud je způsobena metabolickou chorobou, je o to nebezpečnější, protože tělo má narušené vlastní fyziologické mechanismy.

Diskuze o příbytku tělesné hmotnosti

Napište prosím svoji zkušenost s: příbytek tělesné hmotnosti

 Váš příspěvek
 
rinjan  14.03.15 18:11
zerveza

Zkus jíst 5× (možno i 6×) denně ale stylem ráno rajíček chleba s něčím netučným, dopol. sv. zelenina nebo ovoce, oběd maso 80-100g (80g hovězí, 100g ryba nebo drůbež) + poloviční příloha, odpol. sv. bílý jogurt a večeře jako oběd nebo snídaně. Příp. druhá večeře paj je jeden plátek např. knackebrotu. Musí se dodržovat mezi jídly 2,5-3h. Pokud nejíš skoro vůbec, tak může být tělo podviživené a tloustneš - tělo si ukládá zásoby i z vody.

 
SandraSSS  13.03.15 09:47
Tloustnutí v menopauze ?

Je mi 52, celý život hypothyreoza, ale beru Letrox od 9ti let, takže pod kontrolou. V 47 hysterektomie, ale pořád jsem si váhu uhlídala. Poslední dva roky rapidní vzrůst váhy při stejném režimu, při výšce 158 vážim sice "jen " 66 kg, ale ještě před 2 roky jsem měla 52 kg. Nic nepomáhá, pohyb, strava, jen s hrůzou denně sleduju, jak jde váha nahoru. Co s tím? Má někdo podobné zkušenosti v podobném věku? Díky :)

 
zerveza  30.01.15 11:39
Tloustnu ze vzduchu

Už mnoho let jsem se pořádně nenajedla a přesto přibývám na váze. Moje obvyklá snídaně je sáček kávy 3v1 rozpuštěný ve sklenici mléka a balíček 4 sušenek Bebe dobré ráno multicereální. V poledne 1/4, maximálně 1/2 běžné porce oběda. Protože mám neustále nepřekonatelnou chuť na sladké, dám si po obědě 2 čtverečky čokolády/mléčné/, nebo polovinu kousku něčeho pečeného doma. Odpoledne si dám buď půl krajíčku chleba s máslem a sýrem a nebo opět kávu a Bebe jako ráno. Občas kvůli nepřekonatelné chuti na sladké 200ml pudinku. Samozřejmě mám stále hlad a někdy to nevydržím a dám si ještě půl krajíce chleba a 2 míchaná vejce. To pak mám jistotu minimálně 1,2 kg přírustek na váze. Vážím se každý den. Takto lehce nabytá kila dávám dolů minimálně dva týdny. A to znamená jíst striktně jen snídani a oběd. Vím že bych neměla jíst sladké, ale bohužel jen sladké mi zprostředkuje pocit nasycení. Bez sladkého jako bych nejedla. I kdybych snědla tři porce slaného oběda, dokud si nevezmu kousek sladkého, nejsem najedená. Asi jsem na sladkém závislá, ale nemohu si pomoct. Musím podotknout, že díky této disciplíně vážím mezi 51 a 54 kg při výšce 165 cm. Při 54 kg však už nedopnu oblečení a nabraná kila jsou na mě vidět. Pokud bych jedla dle chuti, vím, že bych přibrala i 7 kg týdně.

Vložit nový komentář