Poruchy učení

Další názvy: problémy s učením, dyslexie, dysgrafie, dyskalkulie, specifické poruchy učení

Poruchy učení mají mnoho příčin. Obecně je lze definovat jako poruchy, které způsobují problémy v rámci vzdělávacího procesu. Jelikož je vzdělávací proces doménou dětského věku, alespoň ta povinná a systematická část, jsou poruchy patrné především v období povinné školní docházky. Rodič dítěte či učitel by měl určitou poruchu učení zjistit. Pak je vhodné se poradit s výchovným poradcem a dětským lékařem.

Existuje spousta stavů a nemocí, které mohou do vzdělávacího procesu neblaze zasáhnout. Samozřejmě člověk slepý, hluchý, mentálně retardovaný atd. bude mít poruchu učení, která souvisí s jeho postižením či onemocněním. Takovéto děti potřebují komplexní, odbornou a vysoce individuální péči celé řady odborností – speciální pedagog, vychovatel, logoped, psycholog apod.

Rodič by měl mít na paměti, že dětský mozek je velmi plastický, a že celou řadu problémů lze terapií zvládnout. Dítě s poruchou učení je navíc často terčem posměchu či dokonce šikany v třídním kolektivu, z čehož vyplývají v některých případech i těžké psychické problémy.

Kromě obecných poruch učení rozeznáváme také specifické poruchy učení. Tyto poruchy nejsou způsobeny alterací vývoje, zraku, sluchu, ani nejsou ovlivněny pobytem dítěte v prostředí, které je deprivační ve smyslu nedostatku vhodných podnětů pro rozvoj dítěte. Lze říci, že tyto choroby nejsou způsobeny deficitem inteligenčního kvocientu, neboť celá řada geniálních vědců s nadprůměrným IQ, trpěla či trpí specifickou poruchou učení.

Nejčastější z nich je dyslexie. Dyslexie je neschopnost naučit se číst psaný text běžnými metodami. Dyslektik může mít problémy tomu, co čte, rozumět, přičemž nemusí mít nízké IQ. Dítě ve škole má velké problémy se čtením ( ovšem je celá řada dětí, které se učí číst velice obtížně a pomalu, přičemž se o žádnou specifickou poruchu učení nejedná),textu špatně rozumí a neumí s textem pracovat.

Dalším příkladem specifické poruchy učení je dysgrafie – dítě má problém psát – špatně se mu učí a opisují písmenka, psát delší text je pro něj velmi obtížené. Písmo je v řadě případů téměř nečitelné.

Dyskalkulie je problém s počítáním a prací s matematickými symboly – projevuje se především velmi špatnými známkami v matematice, přičemž dítě může jevit velkou snahu. Takovýchto poruch bychom mohli najít celou řadu.

Poruchy učení mohou souviset i s hyperaktivitou dětí, s lehkou mozkovou dysfunkcí, dětskou mozkovou obrnou apod. Obecně platí, že by rodič měl sledovat proces vzdělávání a případné podezření na poruchu by měl konzultovat s učitelem či dalšími pracovníky.

Diskuze o poruchách učení

Napište prosím svoji zkušenost s: poruchy učení

 Váš příspěvek
 
andikooli
1 příspěvek 01.10.15 17:25
trable s poruchami učení

Dobrý den, mojí dceři zjistily ve 4 třídě poruchy učení, pozornosti,dys­lexii.Do té doby procházela se 3 čtyřkami. Po změně školy nám tř. učitelka sdělila, že by jsme měli navštívit PPP. Po roce jsme se tam konečně dostaly a potvrdily, že opravdu poruchu má. Učily jsme se na každý den, ale i přes to nosí domů 5,4 i přes veškerou mou snahu. Už nevím jak se s ní mám učit, dokázal by někdo poradit?

Vložit nový komentář
 

Nemoci s tímto příznakem: